Tukiartikkelit
SEPAan siirtymisestä
Lisääjä: Petri Huttunen on 24.09.2010 16:13
Sopimus Pro käyttäjille SEPA tarkoittaa lähinnä sitä, että vanhat tilinumerot korvataan uusilla IBAN-tileillä ja pankin tunnuksella eli BIC–koodilla. Erityisesti rajapintoja käyttävillä toimistoilla asia on huomioitava ja tehtävä aikataulusuunnitelma SEPAan siirtymisestä. Nyt (vuonna 2010) eletään siirtymäaikaa, joka loppuu vuodenvaihteessa 2010-2011. Tällä hetkellä (talvella 2010) SEPA-tuki on kesken vielä monilla toimijoilla, kuten pankeilla ja vastaanottavilla taloushallinnon järjestelmillä, minkä takia siirtymistä ei välttämättä voida vielä tehdä. Valmistautuminen pitäisi meillä kaikilla olla jo käynnissä, ja suunnitelma siirtymisestä ainakin pääosin valmiina. Mikäli SEPA-tukea ei vastaanottavassa järjestelmässä ole, ei Sopimus Pro:stakaan voida välittää IBAN-tilejä eteenpäin.

Sopimus Prossa SEPAan siirtyminen hoidetaan teknisesti seuraavasti. Vanhemmassa, vuonna 2009 toimitetussa Sentraalin versiossa on tuki vanhan ja uuden IBAN-muotoisen tilinumeron syöttämiseen. Tietokantaan tili tallennetaan toistaiseksi vanhassa muodossa, vaikka se syötettäisiinkin uudessa muodossa – ohjelma tekee muunnoksen automaattisesti. Uudessa Sopimus Pron 2010 versiossa (=3.1) on parannettu tuki SEPAlle ja sen jälkeen ollaan meidän puolesta valmiita siirtymään pelkästään IBAN-numeroihin. Vuoden 2010 aikana, kun vastaanottavat järjestelmät tukevat SEPAa, päätetään asiakaskohtaisesti varsinaisen SEPA-päivityksen ajankohdasta. Asiakaskohtaisen SEPA-päivityksen aikana muunnetaan kaikki Sopimus Pro tietokannassa olevat tilinumerot IBAN-muotoon. Sen jälkeen testataan rajapinnan toimivuus. Raportit, joissa tilinumeroa kysytään, ja joihin se tulostetaan, muutetaan myös IBAN-tiliä tukevaksi. Siirtymäkauden aikana molempia tilimuotoja tulee tukea, koska osa asiakkaista käyttää vielä vanhaa ja osa pelkästään uutta. SEPA-päivityksen jälkeen tili tallennetaan tietokantaan aina uudessa muodossa, vaikka se syötettäisiinkin vanhassa muodossa – ohjelma tekee muunnoksen automaattisesti.

Toimenpiteet
Mikäli käytössänne on pankki-, kirjanpito- ja/tai reskontrarajapinta, tulee teidän selvittää, onko ko. järjestelmässä jo SEPA-tuki ja jos ei ole, niin milloin se tulee. Kun tiedetään, milloin muutos on aikaisintaan mahdollinen, sovitaan asiakaskohtaisesti SEPA-päivityksen ajankohdasta Sopimus Pron osalta.

Mikäli käytössänne ei ole rajapintoja, joudutte varautumaan siihen että tilinumerot annetaan ja käsitellään IBAN-muodossa. Asia vaatii huomiota ohjelman raporteissa, joissa tilinumero näkyy. Asiakaskohtaisesti räätälöidyissä raporteissa olevat tilinumerot muutetaan asiakaskohtaisina räätälöinteinä erikseen niistä sopien.
(460 Äänet)
Hyödyllinen
Ei hyödyllinen

Kommentit (0)
Lähetä uusi kommentti
 
 
Nimi:
Sähköposti:
Kommentit:
Tukijärjestelmän on toimittanut Kayako