Tukiartikkelit
Koski - usein kysytyt kysymykset
Lisääjä: Mira Laitinen on 08.03.2018 10:40

Olemme keränneet tähän artikkeliin Koskesta usein kysyttyjä kysymyksiä.

K: Koski-palvelun virheilmoituksen mukaan lähettiin tyhjä opiskeluoikeuslista. Mitä tämä tarkoittaa?
V: Tämä tarkoittaa, että Sopro on kohdannut jonkin odottamattoman tilanteen opiskeluoikeus-tietorakenteen muodostamisessa, jonka takia ei ole pystytty muodostamaan tietuetta ja lähetti tyhjän sen sijaan. Ota yhteys tukeen ongelman selvittämiseksi. 

K: Miten toimin, kun olen julkaissut koskeen henkilön ketä ei sinne olisi minun pitänyt laittaa?
V: Tämän sopimuksen voi mitätöidä koski-palvelun käyttöliittymässä. Tämän jälkeen, jos sitä yritetään Soprosta lähettää uudelleen, tulee virhe, että opiskeluoikeutta ei löydy, koska opiskeluoikeuden saama oid-tunniste on koski-palvelussa mitätöity. Sopimuksen mitätöinti Koski-palvelussa ei automaattisesti päivity Sopron tietoihin, vaan ilmenee virheenä seuraavan kerran kun Soprosta yritetään tietoja päivittää palveluun.

Jos jostain syystä käykin niin, että tuli mitätöityä väärä opiskeluoikeus - niin tiedoista pitää poistaa se opiskeluoikeuden tunniste niin että lisätään toisen kerran uutena.
Tämän pystyy tekemään vain ylläpidon toimena suoraan tietokantaan tällä hetkellä. Tällä voi olla vaikutusta myös kumppanioppilaitosten toimintaan, jotka saattavat viitata siihen opiskeluoikeuden oid-tunnisteeseen.

K: Oppijalla ei ole suomalaista henkilötunnusta, miten opiskelun tiedot saadaan Koski-palveluun?
V: Koski pääkäyttäjän tulee perustaa oppija opintopolun oppijanumerorekisteriin. Ohjeet tässä koski-palvelun ohjeessa, kohdassa 3.  Rediteqin ylläpito lisää saamanne oppijanumeron opiskelijan tietoihin.

K: Osaamisala on virheellinen, enkä pääse valitsemaan oikeaa osaamisalaa, vaikka se on osaamisalarekisterissä lisätty opiskelijan versiolla tutkinnon perusteesta. Miten kannattaa toimia?
V: Sentraalin osaamisalavalinta näyttää valinta listan ko. tutkintokoodin virallisen version osaamisaloista, vaikka opiskelijalla on vanhempi versio. Vanhentamalla uusi ja virallistamalla vanha, pääsisi valitsemaan niistä vanhaan versioon syötetyistä osaamisaloista. Tähän kuitenkin liittyy riski, että joku käyttää sitä vanhaa tutkintoa (esim. kun tulee uusi opiskelija, jolle luodaan sopimus). Suosittelisin, että lisätään siihen nykyiseen versioon tarvittavat osaamisalat jotta ne pääsee valitsemaan. Tällaisen osaamisalan nimeen voi vaikkapa kopioida sen diaarinron, jossa osaamisala on, ettei sitä tule erehdyksessä valittua muuta versiota opiskeleville.

Samasta virheestä johtuen sitä osaamisalan nimeä ei osata näyttää siinä valintalistassa eikä (toistaiseksi) myöskään sopronetissä (jossa sentään koodi näkyy) kun opiskelijalla on osaamisala, jota virallisessa versiossa ei ole.

K: Koski-palveluun tuli erehdyksessä lähetettyä sopimus, joka ei sinne kuulu. Miten sen saa pois?
V: Sopimuksen OID-tunnistetta vastaava opiskeluoikeus tulee mitätöidä Koksi-palvelun käyttöliittymästä.
Ohje: https://confluence.csc.fi/display/OPHPALV/Tiedonsiirtovirheet+ja+niiden+korjaus

K: Soprossa voin valita suoritustavaksi vain näyttö/ops, eikö pitäisi voida valita 'reformin mukainen näyttö'?
V: Suoritustapa-tieto lähetään sopimukselle valitun mukaan (pitää olla joko näyttö tai ops) tai jos on 1.1.2018 jälkeen alkanut sopimus niin suoritustapana lähetetään aina 'Reformin mukainen näyttö' - olipa sopimukselle valittu mitä vaan, koska se on ainoa vaihtoehto voimassaolevan lainsäädännön mukaan.

K: Päivittyykö Soprossa muutetut tiedot automaattisesti Koski-palveluun?
V: Toistaiseksi ei päivity, vaan tiedot pitää muistaa päivittää, kun oleellisia muutoksia on tapahtunut. Tämä ominaisuus on kuitenkin tulossa kevään aikana. Helpoiten Koski-tiedot saa pidettyä ajan tasalla valitsemalla hakukeskuksesta kaikki sopimukset, joiden Koski-tiedot päivitetty aikavälillä  ja arvoiksi valitaan kauan sitten mennyt päivämäärä - tulevaisuus. Näille voidaan kaikille kerralla tehdä koski-lähetyspyyntö. 

K: Yritin Vahvista napista vahvistaa tutkinnon valmistumispäivän, tuloksena virheilmoitus.
V: Kun käytetään ohjelmistoa oppisopimustoimistona, joka hankkii suorituksen oppilaitoksesta, tulee Vahvista-painiketta käyttäneen käyttäjän tiedot merkittyä opiskeluoikeuden valmistumisen vahvistajaksi. Jos käyttäjältä puuttuu henkilökuntarekisteristä titteli, aiheuttaa tämän virheen, sillä tittelitieto on vahvistuksessa pakollinen. Huom. valvoja-tunnuksella ei ole siis tarkoitus vahvistaa vastaanotettuja suorituksia.

(0 Äänet)
Hyödyllinen
Ei hyödyllinen

Kommentit (0)
Lähetä uusi kommentti
 
 
Nimi:
Sähköposti:
Kommentit:
Tukijärjestelmän on toimittanut Kayako